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《Double Horizon》

 2020 | シングルチャンネルビデオ , サウンド | 7 分 42 秒ループ 

 

Double Horizon

2020 | Single channel video with sound | 7min 42s loop

本作は、2019 年に発表された《骨を、うめる - One's Final Home 》の延長上に制作された。2019 年のベトナム中部のホイアンでは、この地に骨を埋めた江戸時代のある日本人商人の墓と出会った。《 Double Horizon 》では、彼が骨をうめた土地から、彼が生まれた土地へと墓の眼差しを辿る。ベトナムでのフィールドワークの時点で、墓の眼差しの先にあるこの墓の主の生まれ故郷の平戸へと意識が向いていた。2020年、パンデミックによって世界各地 で人の移動が困難になり、「鎖国」を思わせる状態が現実となる中、彼の墓に刻まれた、長崎県の平 戸出身という僅かな情報を頼りに、その地を訪れる。ホイアンはかつて日本人街があったと言われるほど、日本との縁がある土地なので、日本による様々な 研 究も行われていたが、資料や研究者の方のお話からは、彼についての僅かな情報としての伝説が複数あるということに留まり、正確な足取りを掴む ことは困難を極めた。しかし研究を続けるうちに、「鎖国と国際結婚」、「隔たりを生むものと、それを越えてゆくもの」を象徴する様々なものと平戸という土地を通じて出会ってくことになった。

平戸は、ホイアンと重なるように、遠い昔から様々な国との交易の玄関口となっていた土地であった。「鎖国政策」の一環で 、国際結婚をした女性とその間に生まれた子供を国外追放したという出来事を今に伝えるじゃがたら娘像、そして永遠に帰国が許されない中で、望郷の念を綴ったジャガタラ文。かつて海外からの貿易船で賑わった平戸の港に浮かぶ、漂流してきた植物の根づく人の立ち入 れない小島。ホイアンと平戸ともに信仰や生活に密接な存在としての、海を渡る鯨を通して描かれる、隔たりを生むものと、逆にそれを越えてゆくもの。それらは、「 越境する祝福」とは何なのかと静かに問いかけてくる。最後に辿り着いた、彼の生まれた土地の南西部の海岸線から、墓の眼差しを見つめ返す。

本作は、ホイアンに400年近く佇む江戸時代の日本人商人墓の眼差しを辿るうちに行き着いた海の映像から始まり、最後にはその眼差しを見 つめ返す形で、墓の主の生まれ故郷である長崎県平戸市の南西部の海岸線から見えた海を映 し、そこに最初の海のシーンが重なり合い、ループして初めのホイアンからの眼差しの海に戻る円環の構造になっている。

 

This work was created as an extension of One's Final Home and was first shown publicly in 2019. In Hoi An, central Vietnam in 2019, I encountered a tomb where a Japanese merchant from the Edo period had buried his bones. The work Double Horizon traces the gaze of the grave from the land where he buried his bones to the land where he was born. At the time of the fieldwork in Vietnam, I was conscious of Hirado, the birthplace of the tomb’s owner, which was located beyond where the tomb was facing. In 2020, when the pandemic made it difficult for people to move around the world, and reminiscent of when “isolation” becomes a reality, I visited Hirado in Nagasaki Prefecture; relying on the little information inscribed on his tomb that he was born in Hirado. Hoi An is a land that has deep connections with Japan, for it used to be a Japanese town. Various studies have been conducted in Japan about this area, but from the materials and stories of researchers, there were only a few legends about the Japanese merchant, making it extremely difficult to get accurate information to trace his footsteps. However, as I continued my research, I came across various symbols of “isolation and international marriage” and “things that create gaps and things that go beyond them” through the land of Hirado.

Similarly to Hoi An, Hirado has long been a gateway for trade with various countries. The statue of the Jagatara Girl, which tells the story of the deportation of internationally married women and their children as part of the “isolation policy” as well as the Jagatara Letters, express a sense of longing for home while being forever barred from returning to Japan. A small island with plants that drift from overseas and take root in the harbor of Hirado, the island was once crowded with trading ships from abroad that cannot enter now. The things that create a divide, and conversely, the things that go beyond it are illustrated through whales that cross the sea, both in Hoi An and Hirado, which are closely related to their faith and life. These quietly ask what a Blessing Beyond the Borders is. The final destination - the south-western coastline of his birthplace, where I look back at the gaze of the tomb.

This video begins with an image of the sea that is found beyond the gaze of the tomb of a Japanese merchant from the Edo period that has stood in Hoi An for nearly 400 years. The video ends with a view of the sea from the south- west coastline of Hirado City, Nagasaki Prefecture, the birthplace of the tomb's owner, as if looking back at the tomb’s gaze. There, the scene of the first sea overlaps, so that it creates a circular structure, returning to the sea scene from Hoi An in the beginning.

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Archive photo : Masanobu  NIshino  (photo : 2 , 3 )
 

《Double horizon》trailer (予告編) 2020  Ana Scripcariu-Ochiai
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《Double horizon》trailer (予告編) ©︎ Ana Scripcariu-Ochiai 2020

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